Diabetes Menyebabkan Mati Pucuk? – CS Leaflabs

Diabetes Menyebabkan Mati Pucuk?

Diabetes Menyebabkan Mati Pucuk?


APAKAH KAITAN DIABETES JENIS 2 DAN DISFUNGSI EREKTIL (ED)?


Menurut penyelidikan, lebih separuh daripada lelaki yang menghidap diabetes jenis 2 akan mengalami ED atau lebih dikenali sebagai mati pucuk dalam kalangan masyarakat kita dalam tempoh sepuluh tahun selepas diagnosis mereka. Walau bagaimanapun, terdapat strategi untuk menangani ED termasuk melalui diet sihat, kerap bersenam, dan berhenti merokok.


Adakah ini sinonim dalam kalangan masyarakat?

Walaupun disfungsi erektil (ED) dan diabetes adalah dua penyakit yang berbeza, mereka sering dikaitkan bersama. ED dicirikan sebagai menghadapi masalah mendapatkan atau mengekalkan ereksi. Diabetes meningkatkan risiko lelaki untuk mengalami ED sebanyak dua hingga tiga kali ganda. Diabetes jenis 2 mungkin terdapat pada lelaki berumur 45 tahun dan lebih muda yang mengalami ED.

Diabetes berkembang apabila aliran darah anda mengandungi jumlah gula yang berlebihan. Terdapat dua bentuk utama diabetes: diabetes jenis 2, yang menyumbang lebih daripada 90% kes dan diabetes jenis 1, yang menjejaskan kurang daripada 10% penghidap diabetes. Berat badan berlebihan atau tidak aktif adalah faktor risiko biasa untuk diabetes jenis 2. Menurut anggaran, 10% lelaki berumur antara 40 dan 70 tahun mengalami ED yang teruk, dan 25% lagi mengalami ED sederhana. Walaupun ia bukan sebab daripada penuaan, ED cenderung meningkat apabila lelaki semakin tua. Banyak isu perubatan lelaki lain, seperti diabetes, meningkatkan risiko mereka mendapat ED.


Bagaimana menurut kajian?

Menurut Pusat Perubatan Universiti Boston, ED akan muncul lima hingga sepuluh tahun selepas diagnosis diabetes jenis 2 pada kira-kira separuh daripada semua lelaki. Peluang mereka untuk menjadi mandul meningkat jika mereka juga mempunyai penyakit jantung. Menurut kajian 2014, anda boleh mengurangkan gejala diabetes anda dan meningkatkan kesihatan seksual anda jika anda mengamalkan gaya hidup yang lebih baik walaupun menghidap diabetes. Antara pilihan gaya hidup ini ialah mengamalkan pemakanan seimbang dan kerap bersenam.


Apakah penyebab ED bagi lelaki yang mempunyai Diabetes?

Peredaran dan sistem saraf anda terlibat dalam hubungan antara diabetes dan ED. Salur darah dan saraf kecil boleh terjejas oleh tahap gula darah yang tidak diurus dengan baik. Mungkin sukar bagi seorang lelaki untuk mendapatkan ereksi yang cukup kuat untuk melakukan hubungan intim jika saraf yang mengawal rangsangan dan tindak balas seksual rosak. ED juga boleh diburukkan lagi oleh kecederaan saluran darah yang mengurangkan aliran darah.

Faktor yang boleh meningkatkan risiko mendapat ED

ED adalah salah satu daripada banyak faktor risiko yang boleh meningkatkan peluang anda untuk mengalami komplikasi diabetes. Anda mungkin lebih terdedah jika anda:

  • mempunyai gula darah yang kurang terurus

  • kerap tertekan

  • mempunyai kebimbangan

  • mengalami kemurungan

  • pemakanan yang tidak sihat

  • tidak aktif

  • obesiti

  • merokok

  • minum alkohol 

  • mempunyai hipertensi yang tidak terkawal

  • mempunyai profil lipid darah yang tidak normal

  • mengambil ubat yang menyenaraikan ED sebagai kesan sampingan

  • mengambil ubat preskripsi untuk tekanan darah tinggi, sakit, atau kemurungan


Diagnosis Disfungsi Erektil

Maklumkan kepada doktor anda atau jadualkan temu janji dengan pakar urologi jika anda mengesan sebarang perubahan dalam kekerapan atau tempoh ereksi anda. Walaupun membincangkan masalah ini dengan doktor anda ia mungkin tidak mudah akan tetapi enggan berbuat demikian hanya akan menghalang anda daripada menerima bantuan yang diperlukan.

Dengan melihat sejarah perubatan anda dan memeriksa gejala anda, doktor boleh mengenal pasti ED. Untuk mencari sebarang masalah saraf yang berpotensi dalam zakar atau buah zakar, mereka mungkin akan melakukan pemeriksaan fizikal. Ujian pada darah dan air kencing juga boleh digunakan untuk mengenal pasti isu seperti diabetes atau testosteron rendah.

Mereka mungkin boleh mengesyorkan pakar perubatan yang pakar dalam disfungsi seksual dan menulis preskripsi ubat kepada anda. Terdapat banyak cara untuk merawat ED. Mencari penyelesaian terbaik untuk anda boleh dibantu oleh doktor anda. Anda harus berbincang dengan doktor anda tentang kebarangkalian diagnosis masa depan jika menghidap diabetes atau penyakit jantung tetapi masih belum menunjukkan sebarang tanda ED. Mereka boleh membantu dalam menentukan langkah pencegahan yang boleh anda lakukan dengan segera.


Merawat Disfungsi Erektil

Doktor anda mungkin akan menyarankan ubat oral, seperti sildenafil (Viagra), tadalafil (Cialis), atau vardenafil (Levitra), jika anda telah didiagnosis dengan ED. Kebanyakan lelaki bersetuju dengan preskripsi ubat ini dengan baik dan ia membantu dalam meningkatkan aliran darah ke zakar. Anda sepatutnya boleh mengambil salah satu daripada ubat ini tanpa kesukaran walaupun anda menghidap diabetes. Ia tidak mempunyai sebarang kesan sampingan terhadap insulin atau ubat diabetes seperti Glucophage (metformin). Walaupun pam dan implan zakar adalah terapi ED yang lain, anda mungkin ingin memulakan dengan ubat oral. Terapi alternatif ini selalunya tidak berkesan dan boleh membawa kepada masalah lanjut.


Pencegahan Disfungsi Erektil

Anda boleh mengamalkan beberapa pengubahsuaian gaya hidup untuk membantu menguruskan diabetes anda dan mengurangkan risiko anda untuk mendapat ED. 

  • Jaga pemakanan anda untuk mengawal gula darah anda. Anda boleh menguruskan paras gula darah anda dengan lebih baik dan mengurangkan kemudaratan yang berlaku pada saluran darah dan saraf anda dengan mengikuti diet mesra diabetes. Diet yang sihat yang direka untuk mengawal paras gula darah anda juga boleh meningkatkan mood dan tenaga anda, kedua-duanya boleh mengurangkan risiko anda mengalami disfungsi erektil. Untuk membantu anda mengubah tabiat pemakanan anda, anda harus berfikir tentang mendapat nasihat pakar diet.

  • Kurangkan pengambilan alkohol anda. Pengambilan alkohol setiap hari lebih daripada dua minuman boleh membahayakan saluran darah anda dan memburukkan lagi ED. Ia juga boleh mencabar untuk mendapatkan ereksi dan mengganggu aktiviti seksual apabila anda mabuk.

  • Berhenti merokok. Tahap nitrik oksida menurun dan arteri darah menjadi lebih sempit apabila anda merokok. Akibatnya, zakar menerima kurang darah, memburukkan lagi disfungsi erektil.

  • Jadilah seorang yang aktif! Senaman yang kerap bukan sahaja boleh meningkatkan peredaran, mengurangkan tekanan, dan meningkatkan tahap tenaga anda, tetapi ia juga boleh membantu anda mengawal paras gula darah anda. Ini semua boleh digunakan untuk memerangi ED.

  • Dapatkan tidur yang mencukupi. Disfungsi seksual sering disebabkan oleh keletihan. Mendapat tidur yang mencukupi setiap malam mungkin mengurangkan risiko anda mendapat ED.

  • Bijak mengawal stress! Keupayaan anda mengalami rangsangan seksual mungkin terjejas oleh tekanan. Risiko anda untuk mempunyai ED boleh dikurangkan dengan melibatkan diri dalam aktiviti yang anda gemari, berlatih meditasi, dan mengawal stress. Rujuk doktor anda jika anda melihat sebarang tanda kemurungan atau kebimbangan. Mereka mungkin boleh mencadangkan ahli terapi yang boleh membantu anda dalam menangani apa sahaja yang membuat anda tertekan.




Older post

Your cart is currently empty.
Continue shopping